Magnolia Soulangiana

Vi har alltid viljat ha en Magnolia så nu har vi köpt en, Plantagen här hade 80% rabatt på uteväxter, fatta va billigt... att vi inte köpte mer.. :)


Bilden är från www.odla.nu

Den heter Praktmagnolia på svenska. Vi får se om vi får den att växa här hos oss. Man ska visst plantera den på våren så att den har sommaren på sig att etablera sig. Det sa iaf min landskapsarkitekt på jobbet och han får man ju lita på.

Vi köpte även en rödbladig ormhassel. Vi hade en ormhassel i förra huset som var så fin så vi ska försöka få en fin här också.

När vi var och hälsade på hos mormor och morfar så tog jag fyra frö kapslar från den fina Narrbusken (Decaisnea fargesii) de har hemma. Visst ser de lite läskiga ut.


Foto Linn

Nu ska Cornelia få hjälpa mig att diska fröna, för att det måste man göra innan man sår för att slemmet som är i kapseln är grohämmande. Min arbetskamrat sa även att man kan äta detta slemmet, jag tror inte att jag kommer att prova det iaf...

Kommentarer
Postat av: Mamma/mormor

Du glömde tala om att du en gång i tiden när du praode på Parken i Hbg fick några frön av en parkarbetare som du sådde och som nu är en buske på ca 4 m och som står hemma hos oss :)

2008-11-02 @ 12:52:37
Postat av: Virre

Vi har också en magnolia o den brukar blomma massor så lycka till med den! ja den är planterad ca 1948 eller något men lever gör den!

2008-11-02 @ 15:25:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0